MARC CHAGALL - HAYATIM


Resimden anladığım söylenemez ama ressamların hayatlarını anlatan kitapları okumayı seviyorum... bugüne kadar Leonardo Da Vinci, Raffaello ve Monet’yi okudum, bu dördüncü ressam: Chagall... bu kitabın diğerlerinden farkı Chagall’ın kendisi tarafından yazılması, bir otobiyografi olması... ben bu yayını ‘’hatırat’’ olarak etiketledim (bu daha doğru geldi), çünkü ressamın hayatının yaklaşık üçte birini anılarıyla anlatıyor...

Marc Chagall (1887-1985) günümüzde Belarus’a o zamanlarda Rusya’ya bağlı Vitebsk’te doğdu, 1906'da, ünlü bir yerel ressam olan Yehuda Pen'in yanında resme başladı. 1907'de ise St. Petersburg'a taşındı. Chagall, St. Petersburg'da 1910 yılına kadar kaldı. Ressam olarak belirli bir ün kazanan sanatçı, St. Petersburg'dan sanat çevresine daha yakın olmak için Paris’e yerleşmek üzere ayrıldı. 1914 yılında Vitebsk'e geri döndü ve bir sene sonra nişanlısı Bella ile evlendi. Çift Rusya'dayken I. Dünya Savaşı çıktı.  Chagall, 1917'deki Rus Devrimi'nde aktif rol aldı. Sovyet Kültür Bakanlığı, ressama Vitebsk bölgesinden sorumlu görevli ünvanını verdi. Chagall, Vitebsk Modern Sanatlar Müzesi ve Sanat Okulu'nu kurmasına rağmen, bir süre sonra Sovyet sisteminin politikalarına katlanamamaya başladı. O ve eşi, önce 1920 yılında Moskova'ya taşındılar. Üç sene sonra 1923'te ise Paris'e geri döndüler. Bu dönemde, Chagall'ın orijinali Rusça yazdığı anıları İbranice ve eşi Bella'nın çevirisiyle Fransızca yayınlandı (Vikipedia)

Yukarıya bu kitabın anlattığı kısmın satırbaşlarını alıntıladım... Ressam ise o günleri o kadar renkli, güzel, mizahi anlatıyor ki sanki sizde oradaymışsınız gibi oluyor... Özellikle çocukluk dönemleri, ailesiyle olan anıları muhteşemdi, çok sevdim... Çok küçük yaşlarında resim yapmaya karar veriyor ve bu konuda çabalamaktan hiç vazgeçmiyor... Ekim devriminden sonraki çalışmaları ve vazgeçişi ise çok trajikti... 

Paris Operası'nın Tavan resimleri, Moskova Tiyatrosu'nun duvarlarına yaptığı resimler hepsi çok güzel...

Chagall; Kübizm, Süprematizm, Fovizm akımlarını birleştirerek resim yapıyormuş, Kübizm, Süprematizm bana hitap etmiyor mesela ama Chagall’ın tablolarını çok seviyorum, çok neşeli geliyor...

Son olarak; bu kitabın daha kaliteli bir baskıya (renkli, 1. Hamur kuşe kağıda) sahip olmasını isterdim, çünkü içinde Chagall’ın bu hatırat için çizdiği resimler var ve bu baskıda çok iyi görünmüyorlar... ayrıca kaliteli ve renkli bir baskıda kitabın sonuna ressamın tablolarından örnekler konulabilir çok daha şık ve faydalı hale getirilebilirdi... Normalde pahalı kitap basılmasını pek tasvip etmiyorum, önemli olan okumak ama ressamlar için bu elzem... Tabii yine de kitap muhteşem, ilgi alanınıza giriyorsa kaçırmayın, okuyun...

Yazar: Marc Chagall
Çevirmen : İsmet Birkan
Sayfa Sayısı : 194
Basım Yılı : 2016
Yayınevi : Jaguar

Chagall, Hayatını Anlatıyor. 
Bir sanatçı nasıl doğar? Eğer Chagall'ın doğumundan bahsediyorsak cevap hazır: Ölü.

Chagall'ın otobiyografisi Hayatım, ressamın doğarkan çıkan yangın sonucu "ölü doğumu"nu ve hayata dönüşünü anlatan satırlarla açılıyor. Sonrasında ise bir sanatçının doğuşuna kendi ağzından tanıklık ediyoruz. Chagall, tüm tablolarına sinen Vitebsk'i ve ailesini, tıpkı kendi resimlerinde olduğu gibi, düzyazıda da kendisine has bir üslupla anlatıyor. Etkileri İkinci Yeni şiirine dek uzanan Chagall, sanatçı olmanın bir sanat kolundaki yetkinlikten daha fazlası ve bir "duyuş farkı" olduğunu gösteriyor Hayatım'da.

Chagall tablolarının bugüne dek Türkçede eksik kalan parçası, İsmet Birkan'ın çevirisi ve Marc Chagall'ın kitap için yaptığı özel çizimlerle…

"Bu sayfalar boyanmış bir yüzeyle aynı anlamı taşıyor. Tablolarımda bir gizli köşe olsaydı bunları oraya sokuştururdum. Ya da belki kişilerimden birinin sırtına, ya da duvar resmimdeki Çalgıcı'nın pantolonuna yapışırlardı."

"Ressamlar kadar şairlerin de çok öğreneceği şey var ondan. Ben kendi payıma, kimsede Chagall'daki kadar adamı çarpan, bozan, alıp götüren şiirsel çağrışımlar görmedim."
-Cemal Süreya-

"Chagall bu imgeleri nereden buluyor bilmiyorum, kafasında bir melek olsa gerek."
-Picasso-

Yorumlar

  1. Özellikle operadaki resimleri çok çekici. Anlatımınızla kitabı merak ettirdiniz, okumak isterim.
    Bu arada merhaba.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, umarım sizde seversiniz:) bu arada sizin blogunuzda çok güzel, insanın içini ferahlatıyor:) sevgiler

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH