DANIEL KEHLMANN - F

D. Kehlmann 1975 doğumlu, felsefe ve edebiyat öğrenimi görmüş, Kant’ın ‘’yüce’’ kavramı üzerine doktora yapmış Alman bir yazar... daha önce ‘’Dünyanın Ölçümü’’ isimli kitabını okumuş çok sevmiştim... bu okuduğum ikinci kitap olmasına rağmen yazarın parıltılı zekasına bayıldım bu yüzden takibe devam edeceğim...

Roman hikayesini; varoluşun gizemi, tanrı kavramı, kader, tesadüfler, şans konuları üzerinde konumlandırıyor... Martin, Eric ve Iwan adlı üç kardeşin hayatını anlatıyor... Eric ve Iwan ikiz, Martin ise baba bir anne ayrı ağabeyileri... ikizler hem birbirlerine çok benziyorlar hem düşüncelerini hissediyorlar, neredeyse tek kişi gibiler, buna rağmen karakterleri birbirinden çok farklı... Martin ise çok başka bir tip... hepsinden ilginci ise babaları Arthur, genelde hiçbir iş yapmayan, arada bir kitap yazan, meşhur olan kitabını okuyan bazılarının intihar ettiği, bir görünüp bir kayıplara karışan değişik bir adam... çocuklarının hayatını bu gelgit hali çok etkiliyor... 

Martin tanrıya inanmayan bir rahip(!), günün birinde inanabilirim belki diye düşünüyor ama pek umudu da yok, Eric çok hırslı bir yatırım uzmanı, büyük bir portföy yönetiyor ama işleri sürekli ters gidiyor, Iwan ise ressamlıkta vasat olduğunu fark edince sanat tarihi okuyor, küratör olarak çalışıyor ama bazen başkasının adına resim yapıp, satıyor... Martin’den başlayarak bölüm bölüm her biri kendi hayatını anlatıyor, arada kesişmeler, tesadüfler var onları değişik bakış açılarından tekrar okuyoruz...

Bu romanın farklı bir anlatım tarzı var, zaman zaman karmaşık bir hal alabiliyor, her şey bazen net olarak anlaşılamıyor, biraz büyülü gerçekliğe benziyor ama tam öyle de değil... buna rağmen akıcı ve iyi okunuyor... Fatum mu Fortuna mı? sorusu da okuyucuya kaldı... sonuçta kitabı (özellikle Martin’i) sevdim, yazarı zaten çok beğeniyorum, size de okuyun derim... 

Yazar: Daniel Kehlmann   
Çevirmen : Özden Özberber
Sayfa Sayısı : 280
Basım Yılı : 2015
Yayınevi : Can

Anlık bir dikkatsizlik, apansız bir tesadüf, yanlış bir adım - fatum mu yoksa fortuna mıdır bu: Kader mi ağlarını örmüştür, talih mi küsmüştür? İnsan özgür değil midir?
F'nin bütün meselesi bu.

Ekonomik krize, dinin dolduramadığı ruhsal boşluğa ve sanat sahtekârlığına dair bir roman F: Yemek yeme tutkusuna karşı koyamayan Rahip Martin Friedland, Tanrı'ya inanmamaktadır, açtır ve hiçbir şey onu doyurmaz. Üvey kardeşi, finans danışmanı Eric, yolsuzluklarının ortaya çıkacağından ve hapsi boylayacağından endişelidir, aldığı hapların etkisiyle sanrıdan sanrıya sürüklenir. Eric'in ikizi, eşcinsel Iwan ise vasat bir ressamdır, öyleyse o da sanat sahtekârlığında uzmanlaşır.

Görünüş aldatıcıdır nitekim. Daniel Kehlmann'ın asli konularından biri olagelen hakikat ile görünüş arasındaki yarılma, bu son romanda da karşımızda. Varoluşun tabi olduğu bir bilinmezlik haliyle baş başayız yine.
Fatum mu, fortuna mı? F.

Yorumlar

  1. Gül, biz bir kulüp altında bu tür kitapları okuyoruz. Bu kitap ilgimi çekti. Kulübümüzde bunu okumayı önerebilirim. Çok teşekkür ederim. Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eralcim çok iyi saptama:) tam grupla okunacak bir kitap tartışacak çok şey var. burada ne demek istiyor? sonunda ne oldu? gibi bir sürü soru geliyor insanın aklına... iyi okumalar sevgiler:)

      Sil
    2. Çok iyi. Yorumunu okuyunca öyle düşünmüştüm. Demek ki iyi saplamışım :) Gülüm bu sıra hiç okuyamıyorum. Ev değişikliği yapıyorum. Çok yoğunum. İki gündür tek bir cümle okumadım. Hayırlısıyla yerleşirsem daha iyi okuyacağım:)

      Sil
    3. Kolay gelsin Eralcim. Taşınma sırasında okumak ne mümkün, yeni evin hayırlı olsun, güle güle oturun, keyifli okumalar olsun:)

      Sil
  2. bi okuyamadım kehlmann'ı.. sesler i sipariş etmiştim ama onun da baskısı bitmiş. bunu da not ediyorum. bir dahakine bunu ya da dünyanın ölçümünü alayım o zaman:) gerçi biraz sakin kafayla okumak gerekiyor gibi anladım "her şey bazen net olarak anlaşılamıyor" demişsiniz, sakin bi zamana denk getireyim ben bunu:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet dikkatini vererek okumak gerekiyor. dünyanın ölçümü buna göre biraz daha kolay okunuyordu:) teşekkürler, sevgiler:)

      Sil
  3. ay ay hemen not akıyorum , çok teşekkürler:)

    YanıtlaSil
  4. Yazarı hiç duymamıştım, konusu çok ilginçmiş cidden, özellikle inanmayan din adamı karakteri :D Alınacaklar defterime yazıldı :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Martin çok iyiydi hakikaten:) iyi okumalar, sevgiler:)

      Sil
  5. Bende daha önce hiç duymamıştım bu kitabı. :) Blogunuz da ilgimi çeken bir çok kitap oldu. Bir çoğunu inceleyeceğim. Sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu kitap çok yeni, kasım 2015'de yayımlandı o yüzden görmemiş olabilirsiniz:) blogumla ilgili görüşlerinize çok teşekkür ederim. sevgiler:)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH